Tuesday, 29 November 2011

Kerää nälkä pois

Osallistuin syyskuussa järjestettävään Nälkäpäiväkeräykseen tällä kertaa katukerääjänä. Keräyshän on monille tuttu esimerkiksi kouluista, joissa oppilaat kierrättävät keräyslippaita luokissa. Oppilaskunnan hallituksen kautta olen itsekin osallistunut koulukeräyksiin, mutta kertaakaan en ole ollut kadulla keräämässä lahjoituksia.

Toimin kerääjänä kahden paivän ajan. Työ oli pääsääntöisesti hauskaa, sillä sää oli hyvä, ja vain muutaman tunnin mittaiset keräysrupeamat eivät tuntuneet liian pitkiltä. Kerääjänä törmää kaikenlaisiin ihmisiin, ja olikin mahtavaa päästä puhumaan niin erilaisten ihmisten kanssa; erityisesti puistonpenkeillä nuokkuvat spuget tykkäsivät jutustella kadulla seisovien kerääjien kanssa.

Olin kesätöissä viime kesänä Punaisen Ristin varainhankkijana eli feissarina, ja työni oli houkutella ihmisiä kuukausilahjoittajiksi Punaiselle Ristille. Katukerääjän työ oli siis jo tuttua, mutta feissarityöhön verrattuna Nälkäpäiväkerääjänä toimiminen oli huomattavasti helpompaa. Itseään tai asiaansa ei tarvinnut kummemmin mainostaa, sillä lähes kaikki tuntevat jo valmiiksi Nälkäpäiväkeräyksen. Kerääjänä toimiminen osoitti, miten hyvän mielen saa tehdessään jotain konkreettista hyvän asian edistämiseksi.

- Salla

No comments:

Post a Comment