Haluaisin jatkaa ehdottomasti vapaaehtoistyötä tulevaisuudessa ja toivonkin että löytäisin sille tarpeeksi aikaa. Syy siihen miksi haluan jatkaa vapaaehtoistyötä, on ehdottomasti se fiilis minkä saa kun on tehnyt vapaaehtoistyötä. Se on jo jossain määrin koukuttavaakin.
Tulevaisuudessa en ole aivan varma minkälaista vapaaehtoistyötä haluaisin tehdä. Tämä syksy ja talvi on mennyt aika paljon lasten kanssa pyöriessä, joten voisin suunnata katseeni jo johonkin toisenlaiseen toimintaan. Kuitenkaan minua ei missään nimessä haittaisi jos vapaaehtoistyö olisikin lasten parissa toimimista, sillä viihdyn hyvin lasten kanssa. Vaihtelu kuitenkin virkistää aina välillä.
Vapaaehtoistyö on ehdottomasti avartanut maailmankuvaani sekä olen saanut siitä paljon uusia kokemuksia, jotka tulen muistamaan. Voin rehellisesti ja kirkkain silmin suositella kaikille tätä kurssia sekä vapaaehtoistyötä, sillä se todella antaa paljon enemmän mitä se ottaa.
-Roosa
Tuesday, 27 March 2012
Hauskinta vapaaehtoistyössäni
Vapaaehtoistyöni oli minulle mieluinen monista eri syistä, kuten jo aikaisemmin olen maininnut, ihmiset olivat yksi suuri syy miksi nautin niin kovin vapaaehtoistyöstäni. Minulla oli aina hauskaa lasten ja ohjaajien kanssa, sillä sain heidän kanssaan tehdä monia mukavia asioita, kuten pelata eri pelejä, lukea tai piirtää. Monet asiat olivat sellaisia mitä en ollut pitkään aikaan tehnyt, kuten esimerkiksi leikkinyt jotain leikkiä tai pelannut jotain pelejä joiden säännötkin olivat jo ehkä päässeet unohtumaan. Oli hauskaa päästä muistelemaan omia leikkejään lapsuudesta ja huomata vielä sitä intoa, mitä lapsissa on kun he leikkivät yhdessä.
Mieleenpainuvimpia kokemuksia juuri tästä innosta oli minulle kun Lönnrotin koululle oli saatu uusia liikuntavälineitä ja niitä testailtiin iltapäiväkerhon voimin. Ihanaa oli nähdä, miten innostuneita lapset olivat kun he saivat ensimmäisinä ottaa jonkun uuden tavaran käyttöön. Tässä huomasin myös miten koulun liikuntavälineetkin ovat muuttuneet jo myös minun ala-aste ajoista, sillä en muista ainakaan että minun aikanani olisi pelattu sisällä curlingia.
-Roosa
Mieleenpainuvimpia kokemuksia juuri tästä innosta oli minulle kun Lönnrotin koululle oli saatu uusia liikuntavälineitä ja niitä testailtiin iltapäiväkerhon voimin. Ihanaa oli nähdä, miten innostuneita lapset olivat kun he saivat ensimmäisinä ottaa jonkun uuden tavaran käyttöön. Tässä huomasin myös miten koulun liikuntavälineetkin ovat muuttuneet jo myös minun ala-aste ajoista, sillä en muista ainakaan että minun aikanani olisi pelattu sisällä curlingia.
-Roosa
Minun vapaaehtoistyöni
Olin siis kolmessa eri paikassa tekemässä vapaaehtoistyötä. Ensimmäisenä olin Nälkäpäivä - kerääjänä syksyllä kolme päivää. Kokemus oli hyvin avartava ja mukavaa, ja fiilikset sen jälkeen olivat hienot. Aluksi oli ehkä hieman pelottavaakin mennä kadulle seisomaan, mutta alun jälkeen se alkoi tuntua jo luontevalta sekä tärkeältä.
Nälkäpäiväkeräyksen jälkeen olin päivän Ellan kanssa pitämässä Alakylän koulun liikuntapäivänä tanssipajaa. Opetimme siis koululaisille tanssin jonka olimme itse tehneet ja esitimme sen oppilaiden kanssa vanhemmille, opettajille ja muille oppilaille liikuntapäivän päätteeksi. Tanssipaja oli minusta erittäin mukavaa, sillä saimme monet lapset innostumaan tanssista ja saimme paljon positiivista palautetta kaikilta, erityisesti oppilailta.
Vakituiseksi vapaaehtoistyöpaikakseni muodostui Lönnrotin koulun iltapäiväkerho. Siellä sain viettää enemmän aikaa lasten kanssa ja tutustua kaikkiin rauhassa. Työympäristö oli ihana, enkä kokenut paikassani olevan mitään negatiivista. Maanantait eivät enää olleet niin kamalia, kun tiesin että pääsen iltapäivällä iltapäiväkerhoon viettämään aikaa lasten sekä ohjaajien kanssa. Sieltä ei voinut lähteä muuten kuin hymyilemättä ja sainkin sieltä monia positiivisia kokemuksia.
- Roosa
Nälkäpäiväkeräyksen jälkeen olin päivän Ellan kanssa pitämässä Alakylän koulun liikuntapäivänä tanssipajaa. Opetimme siis koululaisille tanssin jonka olimme itse tehneet ja esitimme sen oppilaiden kanssa vanhemmille, opettajille ja muille oppilaille liikuntapäivän päätteeksi. Tanssipaja oli minusta erittäin mukavaa, sillä saimme monet lapset innostumaan tanssista ja saimme paljon positiivista palautetta kaikilta, erityisesti oppilailta.
Vakituiseksi vapaaehtoistyöpaikakseni muodostui Lönnrotin koulun iltapäiväkerho. Siellä sain viettää enemmän aikaa lasten kanssa ja tutustua kaikkiin rauhassa. Työympäristö oli ihana, enkä kokenut paikassani olevan mitään negatiivista. Maanantait eivät enää olleet niin kamalia, kun tiesin että pääsen iltapäivällä iltapäiväkerhoon viettämään aikaa lasten sekä ohjaajien kanssa. Sieltä ei voinut lähteä muuten kuin hymyilemättä ja sainkin sieltä monia positiivisia kokemuksia.
- Roosa
Paljon tarjoava vapaaehtoistyö
Minusta jonkunlainen vapaaehtoistyö olisi jo hienoa aloittaa koululaisena. Vapaaehtoistyö voi nimittäin avartaa kaikkien maailmaa ja tehdä meistä kaikista suvaitsevimpia toisiamme kohtaan. Vapaaehtoistyöstä saa myös mielettömästi erilaisia kokemuksia sekä paljon eväitä elämään.
Jonkunlaista vapaaehtoistyötä minusta myös järjestetäänkin jo alakoululaisillekin, ainakin minä muistan kun meillä oli aina jotain teemapäiviä kuten vaikka ympäristönsiivouspäivä. Myös erilaiset taksvärkit ovat periaatteessa vapaaehtoistyötä, sillä se on vapaaehtoista, ja siitä saadut varat käytetään yhteiseen hyvään. Vapaaehtoistyön ottaminen kouluohjelmaan on minusta järkevää, sillä siitä lapset oppivat ottamaan vastuuta ja hyviä arvoja elämäänsä.
Roosa Siitonen
Jonkunlaista vapaaehtoistyötä minusta myös järjestetäänkin jo alakoululaisillekin, ainakin minä muistan kun meillä oli aina jotain teemapäiviä kuten vaikka ympäristönsiivouspäivä. Myös erilaiset taksvärkit ovat periaatteessa vapaaehtoistyötä, sillä se on vapaaehtoista, ja siitä saadut varat käytetään yhteiseen hyvään. Vapaaehtoistyön ottaminen kouluohjelmaan on minusta järkevää, sillä siitä lapset oppivat ottamaan vastuuta ja hyviä arvoja elämäänsä.
Roosa Siitonen
Subscribe to:
Posts (Atom)