Isosiskotoiminta on yksi vapaaehtoistyön muodoista, joka on kiinnostanut minua jo pitkään. Ainakin suurimmissa kaupungeissa (Helsinki, Tampere, Oulu) toimii vapaaehtoisjärjestöjä, jotka järjestävät Isosiskotoimintaa: toiminnan ideana on tarjota peruskouluikäisille ''Pikkusiskoille'' Isosisko, jonka kanssa voi yhdestä neljään kertaa kuukaudessa puuhailla jotain yhdessä.
Ymmärsin, ettei yhteisen ohjelman tarvitse olla mitään kovin tajunnanräjäyttävää, vaan tavallinen hengailu normaalien sisarusten tavoin riittää oikein hyvin. Tärkeintä olisi toimia esimerkkinä ja auttaa sekä olla läsnä lapsen/nuoren arkipäivässä. Jos sitoutuminen yhteen ihmiseen ei tunnu hyvältä, tarjoaa ainakin Tampere myös mahdollisuutta Tupaisosiskotoimintaan, jolloin voi toimia eräänlaisena nuoriso-ohjaajana tytöille suunnatussa nuorisotalossa.
Omat suunnitelmani lukion jälkeen ovat vielä hyvin auki, mutta asetuttuani opiskelemaan jonnekin olisi mahtavaa lähteä mukaan vastaavanlaiseen toimintaan. Olen itse perheen nuorimmainen eikä minulla siis koskaan ole ollut pikkusisaruksia, mutta omat vanhemmat sisarukseni ovat tuoneet elämääni niin paljon positiivisia asioita, että haluan laittaa hyvän kiertämään!
- Salla
No comments:
Post a Comment